Wat zeg je eigenlijk als je zegt: ik vertrouw je?

Het vertrouwenswoord is deze week weer vaak gevallen. Zoek op NOS.nl eens op het woord ‘vertrouwen’. Een greep uit de zoekresultaten verwijzen naar internationale betrekkingen en landelijke politiek, de landbouw, gezondheidszorg en energiesector. Het consumentenvertrouwen, de werkgelegenheid evenals naar de sport. 

Vertrouwen speelt overal

Ik ben niet volledig en je kent vast andere sectoren, waar speelt vertrouwen niet? Ook dichtbij in je werk- en privé relaties. Ja, ook in mijn praktijk was het deze week weer aan de orde. Erik, hebben we er nog voldoende vertrouwen in? Hoe en met wie kom ik nu verder? 

In wie heb je vertrouwen en waarom in de ene organisatie en persoon veel, en in een andere minder of niet (meer)? 

Vertrouwensformule

Wat zeg je eigenlijk als je zegt: ik vertrouw je? Vrij vertaald naar de vertrouwensformule van David H. Maister, een belangrijke autoriteit op het gebied van management van professionele organisaties, zeg je:

Ik geloof je, je bent betrouwbaar, je toont oprechte interesse in mij én je bent niet egocentrisch.

Wie kun je vertrouwen?

Het wordt nog interessanter als je heel veel ‘je’ bij elkaar voegt in een organisatie. Hebben we vertrouwen in elkaar, genieten we als organisatie samen vertrouwen?! En in de overtreffende trap, in uw samenwerking met ander organisaties? Genieten jullie volop vertrouwen in elkaar en samen met gemeenschappelijke klanten? 

Hoe word je eigen organisatie vertrouwd? Op jullie producten, dienstverlening, partnerschap, jullie meerwaarde in een beoogd of beloofd rendement? Als ik op je kan vertrouwen, dan kan ik op je bouwen. Dan wil ik wel jouw klant zijn, jouw leverancier of zijn we samen partners.

Vertrouwen is een proces

Vertrouwen kan je uitspreken maar nooit afspreken of afkopen. Het is een proces naar vertrouwen. Dat als er onverhoopt wat aan schort kan worden hersteld. Als je het wel geniet, kan je niet op je lauweren rusten. Net als bedrijfsprocessen is het vertrouwensproces continue te verbeteren. Stilstaan is geen optie. 

Het vertrouwen komt te voet en gaat te paard’. Zullen we elkaar eens inspireren en dit proces eens optimaliseren naar ‘het vertrouwen komt te paard en het rendement verklaard’. 

Categorie: